tiistai 17. marraskuuta 2015

Askel eteenpäin

Piilopalvelut

Maaseudulla niinkuin kaupungissakin palvelut ovat keskeisessä roolissa. Palvelut voivat olla ns. ruohonjuuritasolla tai sitten suuremmissa ketjuissa / mittakaavoissa. Maaseudulla täytyy ottaa huomioon osaamisen sekä ympäristön voimavarat ja se mikä yleensä jää huomaamatta on se, että millaiset mahdollisuudet tietyllä voimavaroilla voi olla. Pienessä kylässä saattaa olla olemassa sellaisia kädentaitoja, jotka ovat erityisen arvokkaita ja jopa niin, että ihmiset tulevat kauempaakin katsomaan miten työ tapahtuu. Näitä kaikkia voimavaroja ei vain ole vielä saatu kunnolla esille ihmisten tietoisuuteen, jolla tarkoitan hienovaraisesti markkinointia.

Markkinointi sinäänsä saattaa kuulostaa pahalta, joka mielletään useamman korvaan "osta osta osta!!". Tämä ajatusmaailma pitäisi saada käännettyä toisinpäin eli kun tuodaan jokin voimavara markkinoille, jota on kauan pidetty salassa tai ainoastaan pienen yhteisön etuutena - täytyy ajatella, että tässä tarkoitetaan suurempaa hyvää. Tietenkin jokainen hinnoittelee työnsä sen mukaisesti, että on tyytyväinen sekä itse, että asiakkaiden näkökulmasta - Ahneus ei ole kehittämiselle hyväksi.

Nykypäivänä olen huomannut, että suurempi osa pienistä kivijalkamyymälöistä sekä kotimaisista nettimyymälöistä on alkanut markkinoida ideaansa ja tuotteitaan niin, että näen asian erittäin positiivisena tämän asian tiimoilta. Paljon on tullut ihan lähiaikoina tuotteita, mistä en ole kuullut saati sitten kuinka luonnonläheiseksi yritykset ovat päässeet. Niinkuin Onni -Sitran julkaisussa kirjoitettiin, että ihmiset kuitenkin jollain tapaa haluavat olla luonnossa sekä luonnon lähellä arvostaen kotimaisia tuotteita ja hyvää palvelua tai sitten vain rauhaa.

Kaipaammeko uudistusta? 

Kopioi hyvät vältä pahat

Kylien ja harvaan asuttujen maaseutujen on mielestäni hyvä ottaa esimerkkiä kaupungeista ja kaupunkien taas ottaa mallia kylistä. Vuorovaikutusta kaupunkilaisten ja maalaisten välillä - Sitä me tarvitaan, jotta saadaan hommat toimimaan. Maalla asuvilla on taitoja mitä kaupunkilaisilta puuttuu ja taas kaupunkilaiset voivat vastata semmosista asioista, mitkä ovat maalla vähän tuntemattomampia tai ei ole vielä saatu käytäntöön ja toimintatavat on todettu hyväksi. Sama koskee myös yrityksiä! Miksi tuoda satoja samanlaisia ketjuliikkeitä joka pitäjään, ne on jo nähty. Rohkeasti vain luomaan uutta tai sitten kehittämään siitä hyväksi todetusta ideasta vielä parempi. Ketjuliikkeetkin toimivat, mutta liika on liikaa ja jossain vaiheessa se kaatuu mahdottomuuteen ja loisto häviää.

Ainakin henkilökohtaisesti arvostan sellaisia henkilöitä, jotka tietävät mitä tekevät ja mitä myyvät. Asiakaspalvelu on tärkeää ja se ihmisläheisyys juurikin. Kun on kiirettä, on suuria kauppakeskuksia ja paljon työntekijöitä niin täytyy myös kehittää yhteiset pelisäännöt. Toisaalta se toimii, mutta haluaako kukaan loppupeleissä sitäkään(työntekijät /asiakkaat), että toimitaan kuin robotti. Kaikki kopioivat toisiaan, menevät massan mukana. Joskus voisi olla paikallaan, jos vilkaiseekin mitäs siellä vastavirrassa on.

Tässä pitäisikin alkaa jokaisen ajattelemaan itse, että onko tämä nyt se toimiva ratkaisu vai olisiko hyvä aika muutokselle. Osaammeko kopioida ne hyvät ideat ja kehittää niitä eteenpäin? Tätä kysyn myös itseltäni.



ps.
Toivottavasti kirjoitus ei ollut liian epäselvä. Paljon on asioita mistä mielellään kirjoittaisi, mutta niitä on vaikea saada muodostettua tekstiksi. Varsinkin kuin ollut pitempi tauko kirjoittamisesta ja jollain tapaa "uudesta" asiasta kirjoittaminen poikkeaa siitä totutusta :-)

Mika Mähönen

2 kommenttia:

sophie kirjoitti...

Hyvä kirjoitus oli ja sujuvaa tekstiä. Asiakaspalvelusta tuli mieleeni viime viikon reissu Helsingissä. Kävin vaateliikkeissä ja sain "yrmeää" palvelua. Ja tänään kun menin täällä "meillä" vaihdattamaan autoon polttimoa, sain kuulla, että akku veteli viimeisiään. Ajatella miten tärkeä tieto, sillä olen juuri lähdössä kohti Kuusamoa. Olisin voinut jäädä välille. Sain kuitenkin niin ihanaa palvelua, että asia korjattiin heti. Voimme olla ylpeitä siitä, että useinmiten meillä osataan palvella asiakkaita ja ollaan empaattisia.

Mitä tulee maaseudun ja kaupungin vuorovaikutukseen niin siitä on monenlaisia kehittämismahdollisuuksia. Paljon on puhuttu, nyt voitaisiin tarttua toimeen.

Maarit kirjoitti...

Hyvin sanottu, että kylissä ja maaseuduilla voi olla taitoja ja muita voimavaroja, joita ei kaupungeissa ole ja joita siellä voisi hyödyntää ja sinne markkinoida. Omassa edellisessä kirjoituksessani yritin myös saada sanottua sitä, että maaseudun perinteitä ja osaamista tulisi vaalia, mutta "ottaa käyttöön" uudella tavalla (eikä vain "museoida" niitä). Jälkikäteen lukiessa kuulosti kyllä siltä kuin olisin sanonut, että historia, paikallisuus ja kulttuuri pitäisi unohtaa, mitä en missään nimessä tarkoittanut :) Hieman vaikea näitä asioita voi tosiaan olla lyhyesti sanallistaa, mutta sinä onnistuit siinä oikein hyvin!